Interpretar un RAW (II)
Avui ha arribat l'hora d'anar una mica més enllà i acabar de complementar l'entrada anterior, podreu veure els noms dels autors dels processat, els programes utilitzats i algun dels "secrets" que han volgut compartir amb tots nosaltres, hi ha qui ha volgut fer un comentari apart que també surt publicat.
Bé, si heu arribat aquí ja em dono per satisfet, agrair novament a tots els companys la seva participació i el seu temps.
RAW Original
Aclarir que no es tracta de cap competició ni de si es millor un o l'altre, els companys que surten a continuació tenen tots la meva admiració per el treball que fan i si els hi vaig demanar la seva participació és perquè tots tenen alguna característica en el processat que els diferencia, sempre dintre de la qualitat, bon gust i saber fer.
Crec així mateix que serà enriquidor per tots nosaltres poder veure com han arribat als resultats finals i si cal, poder debatir sobre els aspectes tècnics o qualsevol altre apartat.
*****
1
Programes utilitzats:
* Lightrrom (revelat)
* Photoshop (mida i enfocament)
comentaris:
Respecto la visió original ja que no contemplo la retallada com a element per canviar l'enquadrament, eliminant objectes. Retallar suposa falsejar fotogràficament la imatge ja que si la focal hagués estat una altra des d'aquesta posició, ni les proporcions entre els diferents elements, ni la distància entre ells ni la profunditat de camp amb la consegüent variació de paràmetres (velocitat i moviment del medi líquid) , haguessin estat les mateixes.
* Lightrrom (revelat)
* Photoshop (mida i enfocament)
comentaris:
Respecto la visió original ja que no contemplo la retallada com a element per canviar l'enquadrament, eliminant objectes. Retallar suposa falsejar fotogràficament la imatge ja que si la focal hagués estat una altra des d'aquesta posició, ni les proporcions entre els diferents elements, ni la distància entre ells ni la profunditat de camp amb la consegüent variació de paràmetres (velocitat i moviment del medi líquid) , haguessin estat les mateixes.
*****
2
-Raw. editat amb el dpp de cànon:
Ajust. Brillantor -33 Contrast 0, llums -2, ombres +1
BW, sense tocar. Corbes corregides per separat per salvar vermells sense perdre intensitat.
Correcció d'aberracions, il · luminació perifèrica i distorsió i lleugera retallada d'enquadrament.
-Tiff editat. Photoshop:
Eliminació motes de pols.
Color efex pro. Lleugers ajustaments per aconseguir una mica més de rang dinàmic i correcció de dominant.
Capa d'intensitat.
Capa de nivells per aixecar una mica els mitjans to (com no m'agrada com s'il · lumina l'illa de roques la trec de la selecció de capa.
-jpg. PS: Canvi a mode 8 bits i guardar per a web enfocament i redimensió.
Ajust. Brillantor -33 Contrast 0, llums -2, ombres +1
BW, sense tocar. Corbes corregides per separat per salvar vermells sense perdre intensitat.
Correcció d'aberracions, il · luminació perifèrica i distorsió i lleugera retallada d'enquadrament.
-Tiff editat. Photoshop:
Eliminació motes de pols.
Color efex pro. Lleugers ajustaments per aconseguir una mica més de rang dinàmic i correcció de dominant.
Capa d'intensitat.
Capa de nivells per aixecar una mica els mitjans to (com no m'agrada com s'il · lumina l'illa de roques la trec de la selecció de capa.
-jpg. PS: Canvi a mode 8 bits i guardar per a web enfocament i redimensió.
*****
3
La foto està editada en LR + PS. Bàsicament he aixecat molt les ombres per recuperar part del detall de la muntanya, he intentat recuperar el màxim de detall a les zones més clares que estaven un pel passades, petits ajustos de corbes i nivells aplicats per zones (mantenint sempre una coherència en la lluminositat relativa dels elements) i un vinyeteig per acabar d'emmarcar la foto. Trobo que el balanç de blancs es impossible ajustar-lo sense haver viscut el moment així que he escollit aquests paràmetres basant-me en criteris purament estètics.
*****
4
4 - Uge Fuertes
Feia anys, i quan dic anys dic 4 o 5 que no dedicava a una foto tanta estona, jeje, i per seguir en la meva línia anti-retoc: "Valiente truño me he currao" (això no ho podia traduir...). I cara que m'ha sortit la foto perquè he hagut de gastar tot un pot d'urani per al turó de la dreta i un altre de anti-socarrament de cel. I al marge del meu poc gust (que la meva dona em diu que no distingeixo els colors), molt bona idea aquesta de diferents versions d'una foto. He utilitzat el PS Cs5 extended i els filtres nick (que és l'únic que faig servir si vull fer-li alguna cosa estranya a una foto).
Feia anys, i quan dic anys dic 4 o 5 que no dedicava a una foto tanta estona, jeje, i per seguir en la meva línia anti-retoc: "Valiente truño me he currao" (això no ho podia traduir...). I cara que m'ha sortit la foto perquè he hagut de gastar tot un pot d'urani per al turó de la dreta i un altre de anti-socarrament de cel. I al marge del meu poc gust (que la meva dona em diu que no distingeixo els colors), molt bona idea aquesta de diferents versions d'una foto. He utilitzat el PS Cs5 extended i els filtres nick (que és l'únic que faig servir si vull fer-li alguna cosa estranya a una foto).
*****
5
5 - Pere Soler
El programa utilitzat ha estat el LR 5, partint d'aquest histograma al limit i amb les llums altes del canal vermell un pel passades:
He intentat recuperar una mica les ombres i les llums altes amb les eines del ajustaments bàsics de LR, li he aplicat una mica de contrast, claretat i li he baixat la intensitat.
Desprès he baixat les lluminositats als canals groc i taronja per acabar de recuperar les altes llums, al veure que el resultat no m'agradava del tot he pujat el WB uns 700 kelvins i he corregit el tó magenta amb un valor petit. Des del mateix programa li he donat enfoc però utilitzant la mascara al 50% per evitar soroll a les zones del cel i l'he exportat a jpg amb la reducció a 800 px.
L'histograma final ha quedat així:
No hi ha cap part cremada i he pogut "rescatar" una mica els vermells, tampoc hi ha cap negre absolut.
El programa utilitzat ha estat el LR 5, partint d'aquest histograma al limit i amb les llums altes del canal vermell un pel passades:
He intentat recuperar una mica les ombres i les llums altes amb les eines del ajustaments bàsics de LR, li he aplicat una mica de contrast, claretat i li he baixat la intensitat.
Desprès he baixat les lluminositats als canals groc i taronja per acabar de recuperar les altes llums, al veure que el resultat no m'agradava del tot he pujat el WB uns 700 kelvins i he corregit el tó magenta amb un valor petit. Des del mateix programa li he donat enfoc però utilitzant la mascara al 50% per evitar soroll a les zones del cel i l'he exportat a jpg amb la reducció a 800 px.
L'histograma final ha quedat així:
No hi ha cap part cremada i he pogut "rescatar" una mica els vermells, tampoc hi ha cap negre absolut.
*****
6
Personalment
crec que tota imatge digital necessita d'un bon processat i sobretot
les fotografies de paisatge on el color , contrast i textures necessiten
d'una "empenta" per crear impacte i ressaltar tota la seva bellesa .Potser
fa algun temps hagués editat aquesta foto d'una altra manera
però actualment estic en aquest moment diguem més "neutral" i intentant
processar el menys possible .En
el cas que ens ocupa, i coneixent l'autor (que li agrada el processat
més natural) he decidit no tocar molt la foto (potser massa poc) i
ajustar-me a uns lleugers canvis en els paràmetres al no ser una foto
feta per mi (que això crec que és bastant important) . També és cert que la presa és complicada i que la càmera la resol com pot. Això ha estat el revelat amb el programa camera raw :Ajust de perfil de cambraAjust de balanç de blancsUna mica de contrast i saturacióObert l'arxiu en photoshop cs5:Lleuger ajust de corbes en una capa novaUn altre lleuger ajust de saturació en una altra capaRedimensionament de la imatge per a 800 px i lleuger enfocament generalGuardar per a webCom a resultat penso que gairebé és tan important la captura de la presa com el saber interpretar a l'hora de l'edició.Només em queda donar les gràcies a Pere per aquesta iniciativa on veurem els punts de vista artístics d'altres companys.
Realment és difícil la situació ja que el rang
dinàmic és brutal. He intentat "cremar" una mica més les llums per
"obtenir" més detall a terra.
Et passo un "pantallazo" del RAW editat en Capture One 6, no té cap
ajust local. Desprès al PS CS6 he corregit la dominant del cel
(magenta) i he millorat un pèl els vermells.
Una manera més de veure
que a vegades tampoc cal fer tantes exposicions i diferents revelats per
fer una fusió manual.
7
*****
Habitualment revelo
els Raws amb l’aplicacio Canon DPP i els remato amb uns ajustos
personals a Adobe Photoshop. Pero reconec que al veure el Raw d’en Pere
em vaig espantar: la diferencia entre les llums i les ombres era brutal i
DPP no és especialmente bó en recuperar ni unes ni altres.
Per això vaig recórrer a revelar el mateix Raw dues vegades. La primera
subexposant-lo -1 punt, i la segona sobreexposant-lo +0,5. Superposats
els dos TIFFs dins Photoshop, amb el pinzell vaig anar recuperant els
núvols del revelat més fosc, aprofitant tota la resta del paisatge del
segón revelat. Per a destacar la platja vaig fer una selecció des de
l’horitzó fins el primer pla i l’hi vaig pujar el contrast. Finalment
vaig enfosquir una mica les vores per a centrar l’atenció del
espectador cap a dins de la imatge.
8
*****
*****
Les conclusions son que realment és important haver presenciat l'escena però no és un factor determinant per treure el millor resultat com podeu veure i que també cada un ha interpretat el RAW de la seva manera, alguns amb resultats semblants, altres no tant però sempre dintre d'una estètica i guiant-se per les seves vivències. Bé, si heu arribat aquí ja em dono per satisfet, agrair novament a tots els companys la seva participació i el seu temps.
Molt interessant i molt didàctic!!!
ResponEliminaCelebro que ho hagis trobat interessant Joan
EliminaGràcies!
Molt bona iniciativa Pere, a mes has tingut la sort de comptar amb vertaders mestres en fotografia de paisatge.
ResponEliminaM'ha semblat molt interessant i molt didactica la teva iniciativa.
Salutacions.
Tens tota la raó Miquel Àngel, ha estat una sort que tot aquest reguitzell de mestres volguessin participar-hi.
EliminaGràcies!
No volia fer el comentari com a ànonim però m'he liat.
ResponEliminaMillor així, ben identificat jeje
EliminaSalut!!
Ni em vaig atrevir a comentar res abans perquè això no està a les mans de tothom.
ResponEliminaQuin goig de veure el que es pot fer avui en dia.
Celebro que t'hagi agradat Joan,
EliminaGràcies!
Et dec un pintxo de truita, però tampoc vaig anar tan desencaminat. Bon parell d'entrades.
ResponEliminaSi, crec que si que me'l deus...
EliminaGràcies Pepet
Una gran idea. Totes les imatges tenen el seu què i per gustos els colors......
ResponEliminaGràcies per dir-hi la teva Joan!!
EliminaMuy didáctica estas dos entradas Pere. Un abrazo
ResponEliminaGràcias por la visita José.
EliminaUn abrazo
Molt interessant!!
ResponEliminaGràcies Marta!!
Eliminaque bueno, gracias por todo
ResponEliminaGracias a ti Uge, un placer tenerte aquí
EliminaSens dubte, actualment, tens uns dels blogs mes interessants de fotografia de natura de tota catalunya i espanya. Magnific article, amb en jep, l'oriol..."aclarint les ombres" del revelat raw..que tants misteris amaga.
ResponEliminasort!
Gràcies per les teves paraules Edgar però seria faltar als companys que aquí surten i a molts altres acceptar aquesta afirmació...
EliminaCrec que per sort tenim un bon grup de fotògrafs de natura a Catalunya i a Espanya que trepitgen fort aquí i a fora i l'Oriol n'és un bon exemple, no tant sols per les fotos que fa sinó per la seva llarga carrera com a professional destacat. Per mi ha estat la "cirereta" que adonat el "pastel" ;-)
Salut!!
Bufff!!! jo que més aviat soc curtet en el processat, això representa tota una lliçó. Gràcies Pere i tots els col.laboradors.
ResponEliminaRamon, no siguis modest, des de fa anys que et segueixo per el processat tant "fi" que fas, ja ho saps ;-)
EliminaGràcies a tu!!!
Gràcies per compartir i permetre que tots puguem avançar en el coneixement tècnic. Una abraçada
ResponEliminaAquesta era la idea inicial, si serveix, ja ens podem donar tots per contents, gràcies!!
EliminaUna abraçada
Com diuen per aquí es un del blogs mes interessants ! :-))
ResponEliminaUna idea genial aquesta última entrada ( i penúltima), et felicito !!
Un petó.
Moltes gràcies Carmina, ja saps que ningú regala res i quan fas quelcom que t'agrada i a més agrada a la gent la satisfacció és doble ;-))
EliminaUn petó!!
No m'agradaria mullar-me per cap dels que t'han fet el treball
ResponEliminaEn la primera entrada ja adverties de les dificultats d'aquests experiments. Comparar fotògrafs i fotografies, si ells no han estat al lloc és perillós.
Entenc que cadascú ha imaginat la situació, la llum real, el reflex dels primers raigs, però no han viscut la situació en directe.
Si el resultat del revelat és tant diferent deu ser per això. A mi la que més m'agrada és la que té la llum més impossible de captar per l'ull humà, però segur que si hi hagués estat no l'hauria revelat així, ja que els meus ulls haurien vist una cosa diferent.
Bon any Pere ¡ ¡ , que els ossos ens deixin rondar pel món amb total llibertat ¡ ¡
Jordi, per sort aquest perill que al principi em temia no s'ha donat i en lloc d'això tots vosaltres en traieu la part positiva, això a la llarga serà enriquidor per tots.
EliminaBon any per tu també, espero que et milloris... aquest 2014 i els que venen tenen un piló de reptes que em d'assolir ;-)
Una abraçada
Bones Pere,
ResponEliminaTotes les versions que ens acompanyes són perfectament vàlides tant en quant al processat que porten com pel raonament dels gustos de cada participant que ha seigut conseqüent amb ells a l'hora de processar segons entenien ells el moment que tu vas viure (i per tant tu tenies un record que, tot i que subjectiu i falsejat pel temps, és al que el teu raonament s'agafa per a aplicar en el revelat).
Salut!
Bones Dani,
EliminaTens molta raó, així ho vaig intentar fer jo però darrera hi havia l'interès de veure com ho feien els companys i les interpretacions subjectives que en feien... per mi ha resultat molt interessant, sobretot a mida que anava rebent les versions de cada un.
Salut!
Unes entrades molt didàctiques, mestre Pere.
ResponEliminaAgraïments cap els atres mestres que t'acompanyen.
Una abraçada.
Hola Esther, bromes apart, jo també els hi dono els agraïments, sense ells no hagués estat possible.
EliminaUna abraçada
La idea detrás de estos dos posts me parece excelente y personalmente me quedo con el resultado de Oriol Alamany, sin desmerecer ninguna de las otras. Es la que me parece más atractiva visualmente, digamos que es la que yo pondría en la portada de una revista. Por otra parte me preocupa muy poco que sea o no fiel a la realidad, no estamos haciendo fotografía de prensa, nosotros creamos imágenes, no necesariamente reflejamos la realidad tal y como era sino tal y como la sentimos. En cuanto al procesado no conozco el Canon DPPI pero la combinación de dos procesados diferentes en capas semitraslúcidas es una técnica que da excelentes resultados tal y como se ve aquí. ¡Gran trabajo!
ResponEliminaHola Javier,
EliminaYa comento al inicio que no es una competición, si así fuera poco sentido tendria estos post, sinó un ejercicio de interpretación de forma libre de cada uno de un RAW y unas cuantas indicaciones, para todos las mismas y a ver que salia.
Hay diversas curiosidades, como por ejemplo, que en versiones parecidas se han utilizado metodos muy diferentes ;-)
En cuanto al DPP es el software que viene con las Canon para interpretar los RAW, segun dicen es el que mas fielmente reproduce colores, nitidez y contraste pero por contra suele ser poco cómodo de utilizar.
Gracias por tus aportes!!
Bones Pere,
ResponEliminaUn experiment molt interesant i engrescador .
Desde la meva modesta opinió, trobo molt dificil revelar una fotografía que no he viscut en directe. Però, pren protagonisme l'enriquiment que suposa projectar com crèc que debía ser . . .
Per plasmar-ho acabat.
Moltes gràcies per iniciatives com aquesta.
ranran Ramon Falgàs
Bones Ramon,
EliminaCelebro que ho hagis trobat interessant i m'alegra "veure't" per aquí ;)
Una abraçada!
espectacular! quin reguitzell d'explicacions més bones!!!! Realment interessant i didàctic! :-)
ResponEliminaMe n'alegro d'haver encertat quina era la teva...llàstima que ho hi hagués premi!!! ;-) jejejeje.
Sou uns craks! i thanks per compartir coneixements i temps!
Hola Montse, com ja he dit només és un petit exercici d'interpretació, cap competició. Els gustos de cada un son els que son però crec que una entradeta una mica més profunda de tant en tant ja va be ;-)
EliminaGràcies!!
Una doble entrada molt interessant!!
ResponEliminaAire fresc i quelcom diferent, que ja toca
Salut!!
Gràcies Jordi, de tant en tant va be fer algun exercici d'aquest..
EliminaSalut!
Molt interessant i molt didàctic com cadascú enfoca el repte de processar una fotografia.
ResponEliminaCelebro que ho hagis trobat interessant Arnau, vaig gaudir molt fent aquestes dues entrades ;-)
EliminaHola Pere
ResponEliminaLos relacionados de tu última entrada me han llevado hasta esta más antigua. Estupenda y entretenida esta prueba. Es llamativo ver cómo cada uno hace una interpretación distinta de la luz a partir de un negativo RAW.
Casi todos sólo han tocado luces, uno incluso corregido distorsión del objetivo, pero lo más curioso (me llama mucho la atención) es ver cómo sólo el que estuvo allí (tú) ha corregido la inclinación del horizonte. ¿Una prueba de que a veces el vínculo emocional con la fotografía propia no sólo trae lo malo de la subjetividad?
Saludos
Pues me alegro Antonio, en su dia me hizo mucha ilusión publicar estas dos entradas, con la colaboración de reconocidos fotografos y que queden ahí los resultados para su consulta. :-)
EliminaBuena observación ;-)
Un saludo