Atrapat en el temps
Avui us vull proposar un petit exercici amb quatre imatges del mateix fiord noruec, Grøtfjorden, un dels més macos de tota la regió de Kvaløya al nord de Noruega.
Un lloc on he viscut gairebé totes les situacions meteorològiques que s'hi poden donar a l'hivern i que m'ha permès poder tenir un bon arxiu d'aquest lloc que em va captivar des del primer moment que el vaig veure.
Es tracta de que cada un, el que vulgui, clar, que esculli una imatge, la que li agrada més i el perquè, no s'hi val escollir-les totes (això no m'ho crec..) però en canvi si que pots no escollir-ne cap perquè cap et transmeti res o simplement no t'agradin.
El mar estava com un mirall, absencia total de núvols i per tant la contaminació lumínica no es veia, Lluna plena, feta amb la MkII i el 17-40 L F/4 de Canon - (Març - 2012)
Un lloc on he viscut gairebé totes les situacions meteorològiques que s'hi poden donar a l'hivern i que m'ha permès poder tenir un bon arxiu d'aquest lloc que em va captivar des del primer moment que el vaig veure.
Es tracta de que cada un, el que vulgui, clar, que esculli una imatge, la que li agrada més i el perquè, no s'hi val escollir-les totes (això no m'ho crec..) però en canvi si que pots no escollir-ne cap perquè cap et transmeti res o simplement no t'agradin.
Aurora en competència directe amb la contaminació lumínica del poble del fons, hi havia força humitat, Lluna nova i no feia vent, està feta amb la MkIII i el Samyang 14mm - (Març - 2013)
Aquesta està feta just quan començava a baixar la marea, tot el fiord estava glaçat, em varen cridar l'atenció les algues que anaven sorgint de sota el gel, feta amb la MkII i el 17-40mm L F/4 i porta un filtre degradat neutre de 0,6 - (Març - 2012)
Mateix lloc i mateixa hora un any desprès, curiosament feia poc estava nevant i vàrem arribar-hi amb marea alta i vàrem poder gaudir com a espectadors que com el gel compacte s'anava esquarterant a mida que hi havia menys aigua, està feta amb la MkIII i el Samyang 14mm, sense filtres - (Març - 2013)
Bon dia Pere,
ResponEliminaL'he contestat abans però ara no sé si és que he fet alguna cosa malament al publicar o bé és que l'has d'aprovar tu prèviament. Si l'has d'aprovar, obvia aquest que t'escric ara.
Et deia que després de mirar-me-les, els ulls sempre se me'n van cap a la segona. Em crida molt l'atencio el blau del cel amb el toc de color verd de l'aurora. A més a més aquestes muntanyes nevades donen molta sensació de fred i això m'agrada.
Potser el meu cervell busca més estels a la imatge però simplement deu ser per els meus prejudicis (lloc nordic i fred + cel clar = fred i molts estels) i no necessàriament ha de ser així.
Bones Dani,
EliminaEls comentaris entren directament, ni tant sols hi tinc el dichos cuadret de comprovació ;-)
La raó de que no hi hagin els estels que tu "busques" es la Lluna plena, aquesta no tant sol "amaga" un piló d'estels, sinó que també treu intensitat a l'aurora però en canvi dona vida a la resta del paisatge ;-)
Salut!
La primera! Sobretot pels colors, pel paissatge i per les estrelles. M'agrada el contrast entre el cel seré i lo que sembla una batalla de foc al poble. =)
ResponEliminaHola Eliana, quina sorpresa!! ;-)
EliminaLa batalla de foc és la contaminació lumínica d'un poblet que hi havia a la illa que "tanca" el fiord. Els noruecs tenen la costum de deixar els llums encesos tota la nit i com tampoc tenen cortines... ;-)
Gràcies per la teva opinió!!
Vist des de la pantalla del mòbil la que em motiva més és la segona, els reflex són una debilitat i aquesta composició m'atrapa!
ResponEliminaUn petó
Hola Mercè, no sé si desprès ho has pogut mirar al pc... de totes maneres crec que hauria encertat la teva tria ;-)
EliminaUn petó
Bones Pere,
ResponEliminaA mi, a primer cop de vista a sigut la segona i em quedo amb la segona, m’agrada pels seus reflexes i les seves línies tan suaus de les muntanyes nevades i de l’aurora boreal.
Bones Josep Mª,
EliminaSembla que la combinació aurora/reflex/Lluna plena de moment és la que té més adeptes..
Salut!
Què difícil que és escollir. Em quedo amb una nocturna, la primera.
ResponEliminaHola Eduard,
EliminaEn prenc nota, em sorprèn la teva tria per el tema C.L. ;-)
Pere, sincerament, m'ha costat fer-te cas i escollir-ne només una, són moments, sensacions diferents i penso que això té mèrit, treure suc d'un mateix lloc. Dit això, em quedo amb l'última. Té alguna cosa que m'ha atrapat, penso que en general té com un aire "antic" amb el millor significat de la paraula, sigui la magnígica textura del gel, el monocromatisme de la imatge, contrastant amb la força del tros de gel del primer pla. És com un fotograma d'una pel·lícula de llocs remots.
ResponEliminaUn cop feta la tria, ho sento, però, la resta són espectaculars!
Una abraçada!
Bones Xavi,
EliminaCom li comento al Quim Reberté que també hi ha estat, aquesta és la que dona més sensació d'estar en un lloc inhòspit, fred i salvatge, on la natura et supera ;-)
Una abraçada
La quarta Pere, la trobo diferent anímicament...
ResponEliminaHola Quim,
EliminaSi no has estat mai allà dalt, la quarta és la que t'hi transporta... sens cap mena de dubte, el fred, absència de sol, gel...etc ;-)
Gràcies!
Em quedo amb la segona (tot i que la primera i la tercera tb m'agraden). Els motius: sempre m'han agradat els reflexes. Tb la neu resalta mes que en la primera (q tb son reflexes). Tb m'agrada mes el to de la llum, dona mes sensació de pau i tranquilitat (la primera al ser una mica mes fosca, no em dona tant aquesta sensació...). I per acabar, el contrast de l'aurora verda amb el blau del cel és mes espectacular...
ResponEliminaHola Sònia, contra les gustos poc hi ha que fer, t'apunto a l'aurora amb Lluna plena ;-)
EliminaGràcies!
No em manifesta per cap , considero que això és feina de l'autor , normalment aquestes coses de triar acaben en un rànquing a "vote pronto" impedint aprofundir en la imatge ....... Només comentar que els ambients són especials , excepcionals en totes però n'hi ha una que canvia el punt de vista i això fa que sigui la possible guanyadora d'aquest joc que proposes , en aquesta imatge el punt de fuga és diferent , ja no és central , va de dreta a esquerra , té una textura presencial pel que et pots situar a la dreta com a espectador gairebé físicament , l'ambient intimista també facilita la possibilitat de l'espectador d'estar a la llum de la lluna , una llum que ens és familiar a tots ......
ResponEliminaHi ha dues imatges on pots ancorar les botes per observar però la vista és tan fotogràfica que t'allunya una mica de la presència , les vistes són molt fotogràfiques i panoràmiques i per tant una mica allunyades d'una certa vivència personal .....
Si em preguntes dema que opino segurament seré a les antípodes del meu comentari , canviar d'opinió és d'allò més saludable, però segur que la llum de la lluna segueix acariciant
Bones Alex,
EliminaLa meva idea no era fer cap ranking, sinó una mena de guia, a modo orientatiu per tal d'ordenar els gustos de la majoria, per això he triat 4 fotos del mateix lloc però ben diferents, com ja t'he comentat darrerament, m'agrada molt la teva visió/opinió, trobo que sempre hi dones "aquell argument" genial que només tenen alguns tocats per la vareta divina a l'hora de crear art.
Dit tot això, t'apunto a la segona ;-)
A mi m'agrada la segona. Em transmet més emoció, fred, nitidesa de l'aire, com una perfecció nòrdica...
ResponEliminaHola Josep Mª, del fred ja en pots estar ben segur ;-)
EliminaLa veritat és que al viatge del 2012 ens vàrem trobar amb uns cels nets i clars... això que anàvem amb una mica de recança per els comentaris d'altres fotògrafs en vers la contaminació lumínica ;-)
M'apunto aquesta descripció, "perfecció nòrdica"... podria descriure compositivament la foto, totalment al contrari del que buscava en la darrera foto.
Moltes gràcies!
Entre la 3a i la 4a. Ambdues contenen un primer pla que dóna profunditat a la imatge. Entre les dues, la 4a té una composició més impactant però la pedra massa blanca a primer terme treu protagonisme a la resta de l'escena. En canvi la 3a, el joc de llums el trobo més encisador però la línia de l'horitzó li treu força.
ResponEliminaPerò només una, veritat? la 4a. Potser per ser més diferent al que estem acostumats a veure.
Bones Ramon,
EliminaSuposo que si visquéssim allà, la quarta per desgràcia o no, seria la que ens mostraria el paisatge més típic.
Entenc i fa poc jo era el primer, que tots busquem llums espectaculars i moments únics però quan algun click dins teu "s'espatlla" jeje busques fotos més intimes, absència de color, etc... similars a la quart.
Gràcies!
Hola Pere, he mirat les imatges abans que els comentaris per intentar no sentir-me influenciada per les opinions dels altres i al acabar he vist què altres persones opinan el matiex que jo.
ResponEliminaJo em quedo amb la segona.
He dubtat una estona entre la primera i la segona perquè els reflexes i les simetries que es fan amb ells son la meva debilitat entre les fotografies de paisatge i les dues complian a la perfecció. El color és una altre de les meves debilitats fotogràfiques i aquí la segona decantava la balança. Finalment, el cel verd de la primera no m'acabava de quadrar al cap de la manera que ho fa el blau de la segona, pot ser si mai veig una aurora com tu ja em serà més familiar i coherent, però m'agrada molt més el color blau intens tallat per la línea verda de la segona fotografía. Les muntanyes de la primera no son tan visibles com en la segona i ademés, la simetria de la segona és perfecte.
La tercera i la quarta també m'agradan, tot i que no t'ho vulguis creure, però entre elles, la tercera destaca per la profunditat i l'equilibri visual que em projecta allá d'una empenta.
I que sàpigues que al llegir aquesta entrada m'has fet néixer una nova necessitat vital... càssun! aquest Samyang.... Hem de parlar!!
Hola Neus, per on començo??
EliminaComenço a veure unes clares directrius que van a la mateixa direcció depenent el tipus de lector/fotògraf que comenta i això m'agrada perquè és el que realment vull treure d'aquest article ;-)
Amb una mica de sort, aquesta tardo ja podràs veure i fotografiar alguna aurora i segurament serà en algun lloc inhòspit, al menys això espero ;-)
Al Samyang li he dedicat unes quantes entrades, entre l'Oriol Alamany i jo, crec que hem cobert gairebé totes les qüestions que un es pot plantejar a l'hora de comprar-lo. T'ho resumeixo però, per nocturnes un 8/10, per paisatge que NO necessitis filtres degradats, polaritzador..etc... 7,5/10 i si els necessites, sincerament oblidat d'aquest objectiu, ho he provat tot o gairebé tot i tots els invents que hi han al mercat vinyetegen,alguns ostensiblement... llavors et faig una pregunta:
Si tens un 17-40mm amb una qualitat òptica brutal pel preu i no vinyeteja...perquè fas servir un objectiu de 14mm amb menys qualitat òptica, sense automatismes i que el RAW resultant el tindràs que "retallar" a 19-20mm???
Una abraçada
Respecte a la teva última pregunta, és justament pel què volia parlar amb tu, perquè jo tinc el 15 f/2.8 fish eye de Canon i mai l'he fet servir per nocturnes per por al retall després de la correcció de lent. Però veient les teves fotos, la teva review i la de l'Oriol Alamany, m'ha sorgit el dubte de si valdria la pena fer-lo servir tot i la deformació o si seria millor optar pel Samyang. El 17-40 és el que ara faig servir per paisatge normalment, però per fotografia nocturna-astronómica em queda curt el seu f/4... Vaig tenir el 24 f/1.4 II L de Canon, però la distorsió de coma era exagerada per fotografia astronómica a grans abertures i el vaig vendre. Ja em diràs què faries tu tenint el 15 fish eye...
EliminaPer cert, pel què he llegit entenc què els filtres LEE de 10x15 no cubreixen el Samyang aguantats a ma al davant, oi?
EliminaMolt be, al menys quedarà clar i per escrit...
EliminaLo del retall del 14mm al utilitzar filtres AMB porta-filtre ve donat per el fort vinyeteig que fa inservibles i irrecuperables les cantonades, obligant a retallar fins quedar en uns 19-20mm "utilitzables".
Oblidat de posar-hi qualsevol filtre a ma, el para-sol fixe que porta fa que la llum entri per tots els forats, a més no cobreix tota l'òptica, pensa que els filtres que hi vaig utilitzar amb un conegut porta-filtres gens barat eren de 165mm d'ample, el problema no eren els filtres sinó l'aparell que per si sol j vinyetejava, sembla que per l'estiu o tardor trauran la versió II que diu que ho arregla.
El 24mm que dius és una llàstima perquè per la pasta que val no és apte per fotografia nocturna, acusada aberració de coma i sobretot a 1,4 NO es utilitzable ;-)
No et puc dir res del 15mm ull de peix, no l'he provat mai i no faig judicis gratuïts i sense contrastar... tampoc conec a ningú que l'hagi utilitzat per paisatge... el Samyang te una distorsió de bigoti acusada però es fàcilment corregible amb un perfil que descarregues d'Adobe mateix i que s'instal·la al LR i al ACR de forma automàtica des de la web, pensa que fins i tot hi he fet fotos d'arquitectura.. ;-)
Tampoc és cap opció els 16-35 f/2.8, ni el I ni el II per fotografia nocturna, les cantonades semblen centrifugades i no té punt de comparació amb el Samyang, encara que el II per paisatge si que millora tant el 16-35mm I i el 17-40mm, però està clar que per preu/qualitat/prestacions, la millor opció és el 17-40mm + Samyang 14mm.
Amb el Zeiss 15 f/2.8 ja no m'hi poso, és una altra lliga i el preu està fora de les meves possibilitats.
Crec que no em deixo res...
:-)
Ok, entesos. Doncs em toca fer alguna sortideta amb el 15 fish eye una nit d'aquestes per provar la cosa. Ja t'explicaré què tal va.
EliminaMoltes gràcies Pere! La teva ajuda i experiència son molt valuoses! Petons i una abraçada.
Ok Neus, esperaré els teus resultats, serà interessant ;-)
EliminaUn petó
Per a mi la primera i per poc la tercera.
ResponEliminaBonic lloc.
Salut.
Hola Vicenç,
EliminaEn prenc nota, moltes gràcies.
Salut!
Jo trobe la segona una imatge molt elegant, cristalina. Fa volar la imaginació i la conjugació de colors que té és molt agradable.
ResponEliminaI mira que la quarta també m'agrada, però seria trampa votar-la, ja que recorde haver mastegat el silenci en aquell lloc i haver viscut un moment molt maco :-)
Home Dr.... Jo comptava amb vostè per la quarta també, el moment que vàrem viure junts quan baixava la marea no va tenir preu, la neu verge, el gel trencant-se... uffff ;-)
EliminaI ma de Samyang i macro jeje
La 2 i la 4
ResponEliminaLa 1a és molt maca, la més maca, sens dupte, però la composició és més clàssica, al meu entendre... que a nivell paissatge és gairebé nul ;)
En canvi la 2 és igualment espectacular i a l'hora trencadora i surrealista. I l'última té molta força i contundéncia.
Bones Josep,
EliminaAra no sé si apuntar-te a la segona o a la quarta???
Estic d'acord amb la descripció que fas de l'última ;-)
Un abrassu
Els ulls se m'han quedat clevata amb la segona, els reflexos son bestials.
ResponEliminaHola Ernest, m'ha sorprès una mica la teva tria, per les fotos que et veig, hagués dit que els teus gustos anaven cap un altre lloc.
EliminaMoltes gràcies!!
Tot i el gran nivell de les quatre fotografies, em decideixo per la segona. El reflexe de les muntanyes al aigua, la netedat del cel amb l´aurora boreal, m´agraden molt. Trobo que es una magnifica fotografia.
ResponEliminaHola Jaume,
EliminaMoltes gràcies per la teva tria i arguments, en prenc nota.
Salutacions
Pere, jo escolleixo la segona, per els seus colors nets i freds, que es el que em transmet.
ResponEliminaLa primera estaria be pel joc de càlid i fred però sense les llums del fons, si amb la contaminació de lumínica però,no per les llums.
A la tercera em falta un primer pla més potent, (sempre al meu entendre) i la última l'hagués escollit però la mirada em queda distreta per la blancor que hi ha sobre la roca.
Petons.
Hola Esther, la blancor pura i neta de la neu verge, vàrem sortir de la cabana nevant... i això estava així esperant-nos ;-)
EliminaPer algunes de les teves darreres entrades ja em suposava la teva tria ;-)
Gràcies!
Un petó
A mi me gusta más la segunda pues compositivamente es la más bella, entre otras cosas por su sencillez. Sencillez y reflejos es algo que agrada mucho al cerebro, bueno, por lo menos al mio. Pero la primera no le anda a la zaga. Un fuerte abrazo Pere
ResponEliminaHola José, también me ha sorprendido tu elección, tus fotos no reflejan relajación y paz precisamente jeje.
EliminaTomo nota!!
Un abrazo
Hola Pere!
ResponEliminaJo em decanto per l'última, és la que trobo més original tot i que si em permets, hauria intentat un ND pel cel i així de pas recuperes una mica més de textures a les muntanyes sobre tot la de la dreta...
L'esquarterament del gel aquest en el pp és guapíssim...
Un saludo company!
Fran :-)
Hola Fran,
EliminaAmb la neu verga acabada de caure sempre es presenta un problema i aquesta era blanca.. blanca i utilitzar un degradat per el cel voldria dir enfosquir la font de llum, aquesta seria més fosca que el reflex i crec que perdria la coherència tonal de tota la foto...sempre sota el meu punt de vista...
Ep, tampoc tenia cap filtre per el Samyang 14mm ;-)
Gràcies!!
Salut!!
Jo podia copiar i enganxar el text d'en Pepet.
ResponEliminaHe dubtat entre la segona i la quarta, però em quedo amb la segona.
Salut!
Jordi, a la quarta tenia en Pepet al costat ;-)
EliminaSalut!!
Un lujazo de imágenes... Una maravilla... Un abrazo desde Murcia...
ResponEliminaMuchas gracias por pasarte alp
EliminaUn saludo
Creia que havia fet una entrada aquí !! :-))
ResponEliminaMe les he mirat com deia al FB, des d' el Mac, aqui els colors son "com cal"
Doncs jo em quedo amb la 3 !
La primera es maca pels colors...però potser esta mes vist.
La segona...es un punt de vista que no em fa vibrar.
I a la última m'hi falten mes tons .
Si mes no, ja m'agradaria haver fet aquestes fotos !!.
Muaccccs
Hola Carmina,
EliminaAquest cop si m'a sorprès la teva tria, quan faci l'entrada amb el resum serà interessant veure que en surt.
Gràcies!!
Un petó