Entrevistes: Jordi Busqué

El fotògraf protagonista de la entrevista d'avui apart de ser astrofísic de professió, premiat per partida doble en el Wildlife Photographer of the Year i estar en nòmina de National Geographic USA, ha estat un dels que m'ha marcat dins la meva trajectòria/evolució fotogràfica, sobretot en l'apartat de fotografia nocturna i més concretament en els "paisatges astronòmics" tal com ja vaig comentar en aquesta entrada del 20-6-2010, "Paisatge Astronòmic", poc desprès de conèixer al Jordi i de la que en destacaria una frase: "ara veig totes les fotografies anteriors que havia fet i les esborraria de cop"
1- Defineix-te com a fotògraf de natura, principals virtuts / defectes 

Tot i que vaig començar fent fotos d'ocells actualment la meva relació amb la fotografia de natura és a través del paisatge. Dins d'aquesta modalitat destaquen els paisatges astronòmics, ja que aquesta ciència es una de les meves grans passions (soc astrofísic). Una virtut meva crec que és la perseverança. Això fa que quan tinc una foto al cap sigui capaç de tornar molts cops fins que les condicions siguin les ideals. I un defecte que tinc és que quan m'obsessiono amb una foto tinc tendència a concentrar-me en ella i no veure una altra que tinc al costat. Però miro de solucionar-ho conscientment, intentant posar-me en mode visió global.

2- Creus que la fotografia de natura actual es millor o pitjor que la de la època analògica?? 

En algunes coses és millor i en altres pitjor: És millor en quant al que fan els millors fotògrafs. També pq la tècnica ha millorat moltíssim i es pot arribar més lluny. Als anys 90 per fer una via làctia sobre una muntanya havia de fer uns tinglados impressionants. Ara només és qüestió de pujar l'ISO i llestos. És pitjor en que noto una falta d'originalitat tremenda. Hi ha molts fotògrafs que intenten imitar una fórmula considerada d'èxit. Es copien localitzacions enlloc d'anar a buscar-ne de noves i diferents. Abans es tractava sobretot de transmetre una experiència a la natura i ara sovint sembla que es tracta d'aconseguir seguidors, molts m'agrada, guanyar premis i ser popular.
3- Ets propens a canviar de marca sovint buscant un suposat millor rendiment tècnic? 

No. La batalla de marques és una carrera d'armaments en que quan una s'avança en un aspecte baixa la motivació de la recerca i l'altra l'atrapa perquè s'ha posat les piles per no perdre mercat. A més, només per una minoria de fotos tècnicament difícils, on fa falta usar ISO molt elevats (per exemple en el paisatge astronòmic) o tenir sistemes d'enfoc molt ràpids (per exemple en la fotografia d'ocells en vol) gairebé totes les càmeres son prou bones.

4- Participes habitualment en concursos si/no.... raonar el perquè 

Hi participo bastant poc. Tinc la sensació que molts concursos son un negoci per aconseguir fotos lliures de drets o bé enriquir-se a costa dels drets de participació. Alguns anys participo al World Press Photo o al WPOY i poca cosa més.

5- Si tinguessis que triar i no tinguessis massa temps, sabries dir- nos quina consideres la teva millor fotografia i perquè? 

No tinc una favorita clara. De natura potser seria la del Fitz Roy amb el núvol il·luminat per la Lluna perquè és un moment gairebé irrepetible i era el primer viatge llarg que vaig fer. Va ser premiada al WPOY i va acabar de doble pàgina a la revista National Greographic d'EEUU i algunes edicions d'altres països. D'altres temes suposo que seria alguna dels Mennonites de Bolívia, un tema molt delicat de fotografiar i en el qual hi he dedicat molt de temps. És gràcies a aquest tema que finalment vaig poder entrar al National Geographic.
6- Ets professional o et planteges ser-ho i perquè? 

Sí, fa deu anys vaig marxar a sudamèrica sense bitllet de tornada i segueixo passant-hi la major part de l'any. Però si hagués de viure a Europa i tenir una hipoteca, un cotxe, etc. em sembla que m'hauria de buscar una altra feina. La fotografia està molt poc valorada desgraciadament i part de la culpa és dels fotògrafs que accepten preus irrisoris o directament regalen la seva feina.

7- Quina valoració fas de la teva presència a les xarxes socials i quina és la teva preferida per mostrar el teu treball?? 

Em va costar bastant temps d'entrar-hi (potser perquè soc introvertit), però finalment ho vaig fer. Tinc Facebook i Twitter i sovint hi poso alguna cosa, però sobretot ho faig servir més per enterar-me de coses (per això van bé les xarxes). També tinc Instagram però com que soc un dels últims humans sense telèfon no hi entro gaire sovint.

8- Com a fotògraf, quin és el viatge que més t’ha marcat i perquè? 

Potser el primer gran viatge que vaig fer. Va ser el 2006 i vaig viatjar per Argentina, Xile i Bolívia durant més de set mesos. Vaig trobar coses molt interessants algunes de les quals s'han convertit en projectes a llarg termini.
9- Ets purista o inclous en els teus treballs retocs i manipulacions digitals per millorar les presentacions més enllà dels ajustaments bàsics? 

Soc purista en el sentit que dius perquè vull que les meves fotografies tinguin valor documental o fotoperiodistic. Però no tinc res en contra de qui vulgui fer servir programes de manipulació sempre que ho digui clarament i no se n'amagi. Sinó és com escriure un article dient que has fet el cim del K2 sense oxigen i no especificar que un helicòpter et va deixar a 100 metres del cim.

10- Com veus el futur de la fotografia de natura, cap a on anirà en el futur sota el teu criteri?? 

Doncs dependrà de la personalitat que tingui el col·lectiu. Si fem el que realment volem sense importar-nos el reconeixement que obtenim el futur oferirà molta creativitat i originalitat. Però si al contrari ens dediquem a buscar aplaudiments a les xarxes el futur seran tres o quatre fotos espectaculars repetides fins a la sacietat. Totes les persones tenen la seva pròpia visió i no seria gaire intel·ligent deixar perdre aquesta diversitat. Animo a que tothom faci el que li doni la gana!

www.jordibusque.com 
https://www.facebook.com/jordibusquephotography/ 
https://twitter.com/jordibusque 
https://www.instagram.com/jordibusque/

Moltes gràcies Jordi!!

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Cova del Bisbe

IMATGES QUE INSPIREN - Una nova experiència

Història d'una Fotografia: L'altra Família Baobab