Revelar amb Lightroom 4

Fa poc una amiga em comentava la dificultat que tenia per treure "el suc" a una fotografia de paisatge i per les preguntes que m'anava fent em va venir l'idea de fer una entrada com aquesta, on explicaré el sistema que faig servir jo per revelar una fotografia de sortida o posta de sol amb el Lightroom 4 com a única eina de processat.
Aclarir que no tinc cap tipus de lligam amb Adobe i que utilitzo aquest programa des de la seva primera versió per la comoditat, rapidesa i a partir de la versió 4, també per els resultats.
He agafat una fotografia d'arxiu, no l'havia pas mostrat públicament encara i correspon a una sortida de sol al Cap de Roques Planes.
En primer lloc podeu veure l' "abans/desprès" de Lightroom 3, resultat al que havia arribat seguint més o menys les mateixes pautes i sense anar a cap extrem amb els valors, el resultat final era bastant similar al RAW del que partia.
De la mateixa foto he creat una copia virtual i l'he revelat amb el Lightroom 4, intentant per sobre de tot no utilitzar cap paràmetre extrem però si estirant el rang dinàmic al màxim del que donava el RAW, com veureu el resultat és bastant diferent, amb més detall, contrast, color i força, semblant als carrets Velvia que fèiem servir quan tiràvem amb analògic i que tant ens agradaven.
Histograma de l'imatge final
El punt de partida és una foto en que en el moment de la captura ja s'han utilitzats els paràmetres correctes per reflectir el moment captat però sense arribar a cap extrem i deixant-la mig "acabada" a falta de revelar amb el Lightroom per rematar la feina.
Li he donat contrast per destacar més les zones negres de les clares i que es complementa perfectament amb el petit ajustament que hi faig dels tons mitjos a les coves amb uns valors de mínims.
He baixat la part de les llums i els blancs, pel cel en el primer cas i els blancs per la part del sol, deixant aquella zona amb informació i sense cremar. Aquestes dos eines junt amb la claredat per mi son les que marquen les diferencies amb el LR 3, aportant molt més rang dinàmic. Aquest detall em porta a pensar que les nostres càmeres capturen molta més informació de la que els programes de revelat ens permeten mostrar.
Li he donat una mica de saturació, la mateixa que ja tenia en la foto revelada amb el LR3 i he enfocat amb els valors habituals i sense cap reducció de soroll (la foto està tirada a ISO 50)
I finalment aquest és el resultat, una foto molt més cridanera que la que havia aconseguit amb el LR3 i que per fer-ho no he trigat mes de 1 minut.
Vull remarcar que aquest és el meu sistema, no és el millor ni el pitjor. Dir-vos que per arribar a resultats similars també hi han altres camins i segurament si hagués après Photoshop al seu dia, ara l'utilitzaria però no va estar així i trobo molt feixuc utilitzar varis programes per emmagatzemar, classificar i revelar podent-ho fer amb un de sol
Segurament la majoria no haureu après res però si a algú li aporta una mica de "llum" ja em dono per satisfet.

Comentaris

  1. Bona entrada...
    Segur que ben aviat veurem una publicació teva a la web d' adobe..al pas qeu vas...
    Ben cert que le LR4 ha millorat molt i realment no faria falta el PS a no ser que vulguis fer virgueries!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Esteve, no et podries guanyar la vida explicant acudits... 8^)
      Com he dit, ja m'agradaria saber PS però el que hi ha es això i ara no ens podem pas queixar.
      Salut!

      Elimina
  2. Dons ja et pots donar per satisfet,gràcies mestre.
    Un petó.

    ResponElimina
  3. Això del revelat és un tema molt complicat ja que el missatge (interpretació) que vol transmetre l´autor hi juga un paper fonamental.
    Un fotògraf contrasta i satura i l´altre, per exemple, treballa a 5400K i no utilitza filtres, etc... per arribar a deixar una imatge més o menys fidel al que vèiem (deixant un marge força ampli avui dia) i sobretot al que ens agradaria transmetre.
    Jo em quedo amb la versió de LR3 :) La 4 la veig un pèl exagerada en quan a saturació del cel i contrast general(el blancs de la onada que trenca en LR3 són perfectes) però clar... tu has decidit aquesta fotografia, és la teva interpretació i per tant la meva apreciació és totalment personal.
    Bona entrada Pere.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Jep,
      Tens tota la raó, el missatge i la vivència del moment ens fan canviar totalment la percepció i la manera de mostrar una imatge, he cregut convenient posar el punt de partida perquè la gent pugues jutjar i decidir el que s'adapta millor a les seves necessitats.
      Com he posat la saturació te el mateix valor ens els dos casos, suposo que la pujada de color li ve per el contrast i per el tema de com tracta les altes llums la versió 4 i en el cas del cel és mes proper a la realitat d'aquell matí el resultat final que el del que vaig arribar amb la versió 3 però potser només és una apreciació meva.
      Gràcies per aportar el teu granet de sorra.
      Salut!

      Elimina
  4. Bona i instructiva entrada.
    Jo no ús el LR, però em donen ganes de emepzar a hecerlo.
    caldrà provar-ho.
    Salutacions.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Vicenç,
      Com he dit, les altres opcions son tant o mes bones i aquesta el que te és la comoditat de tenir-ho "tot en un"
      Salut!

      Elimina
  5. Hola Pere, jo en part estic una mica d'acord amb en Jep.
    Del revelat amb el LR4 m'agrada el cel, la resta m'agrada mes el revelat del LR3. Veig els dos terços de baix massa saturats i contrastats. És una opinió molt personal.
    Jo cada vegada que revelo una foto tinc dubtes d'on arribar amb el contrast i saturació, els programes d'avui et permeten arribar molt mes enllà del que realment vam veure en el moment de la captura. I decidir on és el límit del revelat no és gens fàcil.
    Salut!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Jordi,
      És un revelat portat als límits del rang dinàmic i per això hi he posat l'histograma per poder-ho comprovar, crec que és bo tenir clar on es pot arribar i el que n'esperes.
      Soc conscient que un altre factor que influeix és el monitor i la seva calibració doncs cap foto "extrema" es veurà igual i pot fer decantar les preferències cap a un o altra banda.
      Gràcies Jordi.
      Salut!

      Elimina
    2. Pere, així entenc que l'imatge que ens monstres al final, només és un exemple d'on pot arribar el LR4. I no el tipus de revelat triat per tu per un exposició, per exemple.

      Elimina
    3. Just! Aquest és l'objectiu i copsar un altre cop amb una imatge diferent de les darreres que he posat (Via Làctia i la de les llums), el que li agrada a la majoria.
      Un revelat per una exposició estaria en un entremig del resultat de LR3 i LR4
      :-)

      Elimina
  6. Pensaba que t'havies tornat boig amb aquest revelat tant agressiu, jaja.
    Tot aclarit.
    :-))

    ResponElimina
    Respostes
    1. Jordi, son masses dies amb el mono...qualsevol cosa pot ser...jaja
      ;-)

      Elimina
  7. Jo interpreto que en Pere ha volgut posat un exemple per ajudar aquesta amiga seva que tenia dubtes i enlloc de fer.ho en privat, ho ha volgut compartir amb tots nosaltres.
    Quan algú esta començant, es d'agrair que una persona experta tingui detalls així.
    Deprès quan ja es domina, cadascú vola pel seu compte fent la fotografia guiant-se pel seu criteri personal.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ho interpretes be Esther, per ella i també per molta altra gent, com dic al final, potser a la majoria no els serveixi de res però potser a algú si que li aporti llum a algun dubte.
      De totes maneres he triat una foto que m'agrada amb una compo arriscada i que potser el revelat final amb LR4 el tenia que haver deixat completament al meu gust, però llavors no hagués portat els paràmetres fins als "extrems raonables" de que parlava.
      A part de que mentre l'estava escrivint cada cop em venia més de gust fer-la.
      Gràcies per donar la teva interpretació.

      Elimina
  8. Faig igual que tu, el PS me ve molt gran sols l'utilitzo per treure el gra amb un pluggin, el noiseware i per reduir les fotos per penjar-les en web. El meu sistema de treball es idèntic al teu, en dos minuts amb el LR tot enllestit.
    El que he notat del LR4 es la forma com contrasta al que te passes una mica, quedant molt irreal
    Ah, m'agrada mes la del LR3, pero prefereixo treballar amb el LR4

    Salut!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Bones Bernat,
      Crec i no m'equivocaria que fa al menys dos anys que no he tocat el noiseware o noise-ninja o similar, també faig el fet amb el LR i en les dos darreres versions aquesta eina es bastant potent, tot i que intento prescindir-ne perquè sempre treu una mica de detall.
      Gràcies per la teva opinió.
      Salut!

      Elimina
  9. Molt bé nen, així m'agrada, que comencis a compartir coneixements!!!!!jejeje;-)
    A mi lo del contrast encara se'm resisteix...però m'has ensenyat que m'hi haig d'esforçar!!!! ;-) Gràcies!!!
    Segueix cuidant-te molt!!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Montse, en petites dosis i esperant sempre que algú en pugui treure algun profit.
      Tu ho fas molt be ;-)
      Un petó.

      Elimina
  10. Crec que ja ho varem parlar en persona, però per a mi LR4 es espectacular en el tractament de highlights/shadows, i eliminant aberracions cromátiques. El clarity crec que era millor el de LR3, trobo que el de LR4 deixa les fotos molt "HDR's".

    Bona entrada.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Bones Gorka,

      És exactament el que vàrem comentar aquell dia i estem molt d'acord en tot però en una entrada així no podia deixar de banda el clarity, ja que en determinades circumstancies de textura, com a les pedres pel pp. li dona aquest efecte HDR que dius, però que pot agradar també...sobre gustos...
      En el que no hi ha dubte és en que és molt millor i val la pena el canvi.

      Salut!!

      Elimina
  11. M´agrada lo de "revelar " i no " retocar"..ja m´entens, feia temps que no em passaba per aquí. Jep, encara tinc la teoría del fuet al cap desde que te la vaig escoltar, juas!!!, Salut companys!!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Xavi!!
      Em penava que a hores d'ara estaries "tancat" en algun camp de refugiats..jajaja.
      Jo també recordo lo del "fuet", va estar a Celístia crec. :-))
      Salut!!

      Elimina
    2. Jo faig servir el Light 3 i n'estic encantat. El 4 haurà d'esperar.....

      Elimina
    3. Jordi, acabes de dir el millor motiu per no canviar.

      :-)

      Elimina
  12. Hola Pere, intensos treballs els que fas aquests dies, molt elaborats. En aquest cas i concretant amb el LR4 trobo que al menys amb la meva D90 sembla un altre, amb mes rang dinamic sobretot hi puc treure mes bon profit del raw. Per cert la foto per mi Ok, pro aixo ho deixo per gent mes entesa que jo...
    Espero que ens veiem dijous, anims !

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Josep,
      Son entrades que em venien de gust i com ara tinc una mica més de temps...
      Ja hem parlat moltes vegades del que aporta en rang dinàmic el LR4 i ja vares veure el canvi en algunes de les teves fotos, sobretot en les llums i les ombres.
      Si no hi ha res de nou si que ens veurem.
      Salut!!

      Elimina
  13. Darrerament vaig tenint l'impressió que tothom fa les fotos una mica fosques; però moltes vegades en penso que es qüestió del meu monitor ja que veig que un gran percentatge dels comentaris a aquestes imatges són bons i no diuen res d'aquesta "foscor".
    Ara, havent mostrat l'histograma d'aquesta concretament, trobo que tinc una mica més raó i que potser aquestes foscors són una mica realitat (per l'histograma si, tot i que no sempre hauriem de fer-li cas) i els meus ulls no són tan mentiders. Es considera be així perquè està de moda? Salut.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Anònim,
      El monitor amb que treballo te fama de que fa veure les fotos mes contrastades y amb els negres mes intensos però el tinc calibrat i suposo que el que veig és el que veu la majoria de gent.
      Per altra banda, la majoria de fotos que faig son a hores en que hi ha molt poca llum, aquesta en concret és just al moment de la sortida de sol i amb un cel bastant ple de núvols i he posat l'histograma perquè pugueu comprovar el rang dinàmic, l'únic lloc on hi ha negre absolut es darrera de les primeres pedres fruit d'un contrallum total.
      No crec que sigui una moda sinó el que més s'apropa a la realitat del moment, fixat amb el RAW no te tant de contrast ni negres però la llum es la mateixa...no sabria que dir-te sense veure-ho en el teu monitor.
      Gràcies per la teva aportació.
      Salut!

      Elimina
  14. Doncs a mi l'acabat de les pedres del primer pla m'agrada més en la versió LR4. Potser sí que és un pèl portat massa a l'extrem, però m'agrada.
    Jo tot just estic començant a disparar en RAW, així que he trobat aquest post molt interessant per processar les imatges. És per això que tinc un parell de preguntes:
    1-Aquesta textura tan diferent que s'aconsegueix entre el RAW i el revelat final, és només fruit de pujar les llums, o també hi té a veure l'enfoc aplicat?
    2-Aplicar un filtre degradat en el revelat (reduïnt per exemple l'exposició del cel d'una fotografia qualsevol) és considerat un retoc, o està permès dins el que es considera aquest procés de revelat?
    Salut i gràcies!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Sus,
      Intentaré contestar les teves preguntes:
      1- La textura de les pedres s'aconsegueix amb contrast i claredat i ombres, no pas amb enfoc, la incidència de l'enfoc que en les textures és mínima.
      2- Un filtre degradat el pots utilitzar (aquí no hi està aplicat) per imatges per pujar a la web o per us propi, però no és permès en concursos de natura per exemple, ja que és considera com un tractament per zones o per capes.
      T'aconsello utilitzar els filtres en el moment de fer la foto doncs encara que ara potser no sigui la teva intenció, potser en un futur vulguis presentar la foto en algun concurs i llavors si seria un problema, la majoria demanen els RAW si en surts finalista o premiat.
      Gràcies a tu.
      Salut!

      Elimina
  15. Mmmmmmmmmm, diré la meua. La revelada amb el LR3 em resulta més natural i "real" que la de la versió 4. I és que jo sóc així de suau.
    Salut company!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Pepet, m'alegra tornar a tenir-te per aquí :-)
      No dubtava de la teva elecció...jajaja.
      Salut!

      Elimina
  16. Bona lliçó Pere!
    M'ha agradat tota l'exposició i els exemples, bon treball.
    També he gaudit molt del debat, interpretacions i opinions, crec que aquesta vegada els he llegit tots.
    Tot plegat molt interessant.
    Per quant un petit curset ???
    un petó

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Mercè!
      Doncs deu ni do, n'hi han unes quantes...però en aquests temes tant personals de vegades va be escoltar les diferents opinions. A mi m'agrada i crec que ens enriqueix a tots doncs no hi ha una regla exacte i a més sempre estaran els gustos personals.
      De curset res, això queda per els professionals, ja saps com penso.
      Un petó.

      Elimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

Cova del Bisbe

IMATGES QUE INSPIREN - Una nova experiència

Història d'una Fotografia: L'altra Família Baobab